dijous, 19 de desembre del 2013

Conceptualització de la naturalesa de l'aprenentatge amb ordinador. Les 4 metàfores. James Crook

Avui a classe hem  treballat les quatre metàfores les quals ens proporcionen eines educatives per emprar a l'aula.
La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
En aquesta metàfora es fa referència al programari que reprodueix el model tradicional d'ensenyament-aprenentatge. L'ordinador tutoritza el procés d'aprenentatge realitzat per l'estudiant.
L'interès que té aquesta utilització tutorial de l'ordinador es troba en la capacitat que té la màquina per reproduir alguns aspectes de la relació entre el docent i l'alumne. Es pot establir un cert paral·lelisme entre el funcionament d'alguns programes informàtics i la modalitat d'interacció a classe caracteritzada per la seqüència: iniciació (docent) - resposta (alumne) - avaluació (professor).
Un exemple on trobem aquest tipus de recursos és a: JClic
La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
Aquesta és una visió de l'ús educatiu de l'ordinador centrat en l'alumne Ell és qui controla la màquina i no a l'inrevés. Un exemple el trobem en el programa el “Scratch”. En aquest programa els nens tenen a un gat el qual han d’ensenyar-li a fer diferents coses, com un quadrat, triangle,una casa...
imatge pròpia
La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
Els simuladors són una evolució dels sistemes tutorials. Permeten un aprenentatge per descoberta semblant al que es produeix en els micromons de Papert però d'una forma molt més acotada ja que són sistemes tancats en els que l'usuari pot manipular diversos paràmetres però no afegir-ne de nous. El grau de llibertat de l'usuari és més limitat que en el cas del Logo.
Un exemple simulació el trobem al programa Crayon Physics tal i com es mostra a continuació:




Un altre exemple és Doctora xinxeta. És un programa que simula el creixement d'una planta. En aquest programa els nens tenen un gat el qual han d’ensenyar-li a fer diferents coses, com un quadrat, triangle,una casa..
La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
L'ús de l'ordinador com una eina de treball és habitual en la nostra vida diària. A l'escola també es dóna (o s'hauria de donar) aquest fet. A més, les situacions d'aprenentatge, les activitats que es proposen als infants, haurien de ser autèntiques, haurien d'estar relacionades amb la seva experiència i les seves preocupacions.
Els infants haurien de treballar des de ben petits amb eines que els hi permetin gestionar i organitzar la informació i emprar eines de suport a la comunicació.
Informació extreta de :gestioinformacioeducacio

1 comentari: