dissabte, 5 d’octubre del 2013

Competència comunicativa

Avui a classe de COED hem parlat sobre la competència comunicativa.
La competència comunicativa és allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en contextos culturalment significats, és a dir, saber parlar en un context o en un altre depenent de la cultura. Quan parla d’eficaç, es refereix a assolir l’objectiu proposat

Contextos culturalment significats: les situacions comunicatives tenen unes determinades característiques en determinades cultures.
El grau de competència té a veure amb l’eficàcia.

Components de la competència comunicativa
Per ser eficaç en el nostre context hem de saber:

Competència lingüística/gramatical: Domini del codi lingüístic. S’ocupa de:
Nivell fonològic: fonema i so
Nivell morfològic: forma de les paraules
Nivell sintàctic
Nivell lèxic i semàntic: ex:carn(carniseria,carniser)

Competència sociolingüística: regles socioculturals d’ús. S’ocupa de:
Situacions dels participants:depenen de la situació on es trobi( ex: un metge no parlarà igual a un pacient q a un company de feina)
Prepòsits de la interacció:objectiu, és a dir, el que vull aconseguirà emocionar.
Normes i convencions de la interacció:conèixer d’aquella situació quines normes li són pròpies. Donar les gràcies per exemple.

Competència discursiva: fa referència a la combinació de formes gramaticals i significats per aconseguir un text coherent i cohesionat en qualsevol gènere.
- Coherent: tries el text idoni, segons l’objectiu. Ha de respondre a l’objectiu les idees internes no es contradiguin segons l’objectiu proposat. De la forma
- Cohesionat:ordenat, estructurat. Les idees entre si relacionades: causa, conseqüència. El grau de cohesió de les idees d’un treball es mesura segons els connectors(connecten les idees) o marcadors(marquen l’inici, el nus i el final) segons puguem trobar en un text. En el significat.

Competència estratègica:fa referència a les estratègies de comunicació verbal i no verbal que es poden utilitzar.
Un comunicador ha de ser estratègic.

Estratègies: valor afegit: lo que fa que algú se’n recordi de tu, de la manera de com t’expresses, la veu, gestos, mirades, organització.
- Compensar diferències provocades per limitacions i insuficiència
Mots crosa: mots que s’utilitzen quan una paraula no et surt i causa el silenci. S’acostuma a utilitzar paraules com Ex:e,o,doncs.
Com evitar-ho:realitzar preguntes retòriques, llistes de sinònims, exemples, canvis d’entonació, gestos.
- Afavorir l’efectivitat de la comunicació:incorporar les noves tecnologies com a suport.

Un cop acabada l'explicació, cal dir que ha esta molt interessant ja que he pogut recorda conceptes que tenia oblidats i que s'han de tenir en compte  alhora de parlar.

Seguidament, hem vist una manera innovadora i creativa de fer un currículum vitae.

Aquí us deixo amb el currículum de la Núria Fusté Massana.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada