http://www.librolibro.es/libro/documentar-una-mirada-nova/9788492748167 |
Es debaten tres idees molt importants:
- Què és documentar?
- Quin és el sentit de la documentació?
- Quin paper té el mestre/a en la documentació?
- Una pràctica inherent a la pedagogia que es construeix a partir de la
realitat, a aquella que dona valor i se sorprèn de com aprenen els infants i de
les descobertes que fan cada dia.
- Recollir allò que passa en un grup d'infants, observant-los i deixant que ells mateixos descobreixin el seu potencial. (Mara Davoli ens deia: " Per documentar cal observar i observar col dir abans de tot conèixer", "Observar és un acte creatiu que requereix la nostra interpretació")
- Agrupar i guardar els treballs com a documents del que cada any es feia.
- Recull d'escrits (opinions) que deien els infants sobre la temàtica.
Documentar és, doncs, una oportunitat per poder donar visibilitat a la imatge d'infant, d'adult ui d'educació que es construeix en una realitat determinada. Implica observar i fer visibles els processos, el desenvolupament de cada infant. Mitjançant l'observació aprenem dels infants; aprenem quin són els seus interessos, els recorreguts que segueixen per construir els seus coneixements.
La documentació és una eina imprescindible per seguir l'afany dels infants per conèixer i entendre. Fa visible la seva activitat i permet reflexionar-hi, millorar la feina de cada dia, ordenar el pensament. Fa visible la trama de relacions casuals que es produeixen, potser en un instant fugaç, potser al llarg del curs, dins de l'escola. Alhora, permet mostrar-ho a fora, establir un diàleg amb les famílies i aprofundir el sentit de comunitat. "Meritxell Bonàs, pàgina 16, documentar una mirada nova
Sentit de la documentació
Documentar és :
- Recollir allò que passa en un grup d'infants, observant-los i deixant que ells mateixos descobreixin el seu potencial. (Mara Davoli ens deia: " Per documentar cal observar i observar col dir abans de tot conèixer", "Observar és un acte creatiu que requereix la nostra interpretació")
- Agrupar i guardar els treballs com a documents del que cada any es feia.
- Recull d'escrits (opinions) que deien els infants sobre la temàtica.
Documentar és, doncs, una oportunitat per poder donar visibilitat a la imatge d'infant, d'adult ui d'educació que es construeix en una realitat determinada. Implica observar i fer visibles els processos, el desenvolupament de cada infant. Mitjançant l'observació aprenem dels infants; aprenem quin són els seus interessos, els recorreguts que segueixen per construir els seus coneixements.
La documentació és una eina imprescindible per seguir l'afany dels infants per conèixer i entendre. Fa visible la seva activitat i permet reflexionar-hi, millorar la feina de cada dia, ordenar el pensament. Fa visible la trama de relacions casuals que es produeixen, potser en un instant fugaç, potser al llarg del curs, dins de l'escola. Alhora, permet mostrar-ho a fora, establir un diàleg amb les famílies i aprofundir el sentit de comunitat. "Meritxell Bonàs, pàgina 16, documentar una mirada nova
L'objectiu de la documentació és mostrar la necessitat de que els infants
desenvolupin les seves competències i les converteixin en destreses i
habilitats. Mostra els moments educatius que desenvolupen la confiança, per
tant podem dir que el procés és més important que el resultat.
Tot plegat té la finalitat de fer reflexionar i aquest fet implica que sigui
important compartir-ho.
Paper del/la mestre/a en la documentació
Per tant, un/a mestre/a ha de...
- Saber treballar i debatre amb l'equip de mestres.
- Observar i respectar a l'infant, respectar-los, escoltar-los...
- Tenir una actitud curiosa.
- Permetre que l'infant sigui lliure i acompanyar-lo en el seu descobriment del món.
- Tenir certs materials a l'abast per facilitar el procés d'aprenentatge dels nens/nenes.
- Compartir la pròpia interpretació i reflexió sobre la documentació recollida (escrita) amb altres punts de vista. (El llibre ens diu que la reflexió compartida ens ajuda a observar més atentament, a tenir els ulls més oberts, a copsar fets, situacions que abans se'ns escapaven, a fer noves propostes.)
- Acceptar i respectar els canvis.
- Ser actius, dinàmics i creatius.
- Escoltar tant les demandes explícites com les implícites.
- Tenir una actitud curiosa.
- Permetre que l'infant sigui lliure i acompanyar-lo en el seu descobriment del món.
- Tenir certs materials a l'abast per facilitar el procés d'aprenentatge dels nens/nenes.
- Compartir la pròpia interpretació i reflexió sobre la documentació recollida (escrita) amb altres punts de vista. (El llibre ens diu que la reflexió compartida ens ajuda a observar més atentament, a tenir els ulls més oberts, a copsar fets, situacions que abans se'ns escapaven, a fer noves propostes.)
- Acceptar i respectar els canvis.
- Ser actius, dinàmics i creatius.
- Escoltar tant les demandes explícites com les implícites.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada